Blog

Úspěchem v boji proti stresu
Card image cap
Milana Lukasová

Téměř každý úspěšný člověk si umí poradit v boji proti stresu a zhruba 90% těch nejvýkonnějších dokáže ve stresových situacích zůstat naprosto v klidu. Existují různé pohledy na stres. Někteří říkají, že dlouhodobý stres může mít devastující účinky na zdraví, způsobuje totiž devastaci té části mozku, která je zodpovědná za sebeovládání. Dokud stres není dlouhodobý, je neškodný. Ale kde je hranice mezi dlouhodobým a krátkodobým stresem? Kdy můžeme říct, že hladina stresu je přiměřená?

Stres. Stres je přirozená rekace našeho těla reagující na život ohrožující situace. Může být ale stres prospěšný?

Ten přiměřený ano. Díky nástupu stresu se v mozku rodí nové buňky zlepšující paměť. Ale pozor! Tohle platí jen u krátkodobého stresu. Jakmile trvání stresu překročí určitou hranici, je tato schopnost mozku potlačena. Dalo by se říci, že občasný stres udržuje mozek v pohotovosti a jsme-li v pohotovoti, náš výkon je lepší. A co můžeme udělat pro to, aby se z našeho občasného stresu nestal dlouhodobý? Důležité je se naučit po každé stresové zátěži odpočívat

A jak uděláme z nezdravého stresu ten zdravý?

Existuje spoustu technik, které nejen úspěšní lidé uplatňují, když čelí stresovým situacím. Některé se mohou zdát jako samozřejmé, děláme je automaticky, ale velmi důležitá je schopnost rozpoznat, kdy je třeba kterou použít a udělat to nehledě na prožívaný stres. 

Mezi metody boje se stresem patří efektivní způsoby relaxace, meditace, zdravá strava a sport a také rozumné řešení mezilidských vztahů. Tohle nám ovšem trvdí snad všichni, i ti, co svůj stres neumí ovládat. Ale úspěšní lidí si váží toho, co mají. Umí si najít čas sami na sebe, aby se ocenili. Neptají se "Co když..", ale nespekulují a zůstávají klidní. Jsou pozitivně naladěni, vždyť všechno je v našich hlavách, tak přestaňme přemýšlet negativně jednou pro vždy! Umění vypnout, to je v dnešní době snad pro každého z nás určitý boj. Ale pravidelný odpočinek může hodně pomoci, a to nejen v boji proti stresu. Omezení příjmu kofeinu. Bez kávy ani ránu! Nikde se neříká, nepijte kávu vůbec, jen ji omezte na své minimum. A pokud právě teď přemýšlíte nad tím, že Vaše minimum jsou právě čtyři šálky kávy, tak si dejte jen tři, potom dva a nakonec jen jeden :) Dostatek spánku. Spánek je jednou z nejdůležitějších věcí, protože ve spánku se náš mozek doslova dobíjí. Tak mu to dopřejme, vždyť si to zaslouží! Další metodou, která souvisí s negativními myšlenkami je víra. Věřme si a neshazujme se! Vnímání našeho okolního dění. Je jednoduché si říct, že šílené termíny, přísní šéfové a třeba i špatné dopravní situace jsou důvodem ke stresu. Ale tohle vše je jen okolní dění a náš přístup, jak toto okolí vnímáme. Ne nadarmo se říká "Uklidni se, rozdýchej to". Existuje celá řada cvičení, která jsou zaměřená na soustředění se na svůj dech a tato cvičení nám pomáhají se učit, jak se soustředit a setřást tak ze sebe stres. A když už se dostaneme do fáze, že nevíme, kudy kam, využijme podporu. Nebojme se toho. Každý máme své slabiny a není nic špatného na tom požádat někoho druhého o pomoc.